دبستان دگره

Skip Navigation Links.

فعال سای تراژدی در روزگار کمیک

فعال‌سازی تراژدی در روزگار کمیک با امیر کمالی نگاهی به دیدگاه‌‌ها و نظریه‌های:ارسطو. فریدریش هگل. فرانتس رزنتسوایگ. والتر بنیامین. رودولف اشتاینر و زیگموند فروید.

شنبه 04 آذر 1402

فعال‌سازی تراژدی در روزگار کمیک
با امیر کمالی
نگاهی به دیدگاه‌‌ها و نظریه‌های:
ارسطو. فریدریش هگل. فرانتس رزنتسوایگ. والتر بنیامین. رودولف اشتاینر و زیگموند فروید.

تراژدی... تراژدی.... و باز هم تراژدی. بعد از گذشت چند هزاره گویی کار بشر با این پدیده درخشان تمامی ندارد.
تراژدی، تاریخ در هر دو معنای آن است: هم رنج زیستن و هم میان تناهی و ابدیت سر درگم‌بودن و نهایتاً قمار همه چیز؛ و دومی ظهور در هیئت روایت و معنادار ساختن اتفاقات زندگی، و گزارشی صادقانه از تاریخ شکست‌ها.
پس اگر قائل به تکرارناپذیری تراژدی هستیم، اگر نیاز به جعل نام و مفهوم برای صوَر جدید آن داریم، آنگاه تکلیف آن فاجعه مهیب‌تری که در آن زیست می‌کنیم چیست؟ یا باید پرسید کدام گونه رنج زندگی، معبری برای حقیقت است؟
مانند هر سوژه نقد دیگری، امروزه تمام آنچه باید دربارهٔ تراژدی گفته نشده است. و البته این کاستی، مسئله‌ای است که در هر عصر و متناسب با شرایط آن از نو پیش می‌آید.

ما در این دوره حاشیه‌های تراژدی را می‌کاییم... بر محیط آن می‌گردیم و مهمترین تأملات دربارهٔ آن را در مقابل یکدیگر می‌گذاریم.
در بحث‌های این دوره، تراژدی در عین حال که سوژه بحث است، زمین و جایگاه نیز هست برای ملاقات‌ ادبیات، تفکر و تئاتر و سیاست.
در اینجا تأکید و تمرکز ما بر بازخوانی تراژدی بعنوان منبع غنی‌ای از معناها و مفاهیم اضطراری در عصر کمدی‌های نوظهور است که بواقع کمدی هم نیستند بلکه یاوه و ابتذال‌های روزگار معاصرند. عصری که در آن، انسان‌ها و روابط بیش از هر چیز به مضحکه بدل شده‌اند.
از سوفوکل و ارسطو تا هگل و فروید و از آنها تا بنیامین و رزنتسوایگ و لوکاچ در دوره حاضر از نو در پرتو چنین مطالبه‌ای احضار می‌شوند. و در حاشیه‌ها، از نسبت تراژدی با شعر و نمایش در این عصر خواهیم گفت و از قدرت‌هایش برای دستکاری در ژنتیک زیستن و مرگ در عرصه‌ای همچون سیاست بحث خواهیم کرد. این دوره تا آن‌جا که ممکن باشد حاوی جنبه‌های کارگاهی و تأملات جمعی نیز خواهد بود.
8 نشست 3 ساعته
یکشنبه‌ها ساعت 18 تا 21

برای آگاهی بیشتر لطفا با شماره 02188555866 تماس و یا به شماره 09335037730 در تلگرام و واتس‌اپ پیام دهید.

تصاویر

فعال سای تراژدی در روزگار کمیک

350-6002_2

نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: