دبستان دگره

Skip Navigation Links.

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

80 ساعت کارگاه "نور، تصویر، معماری و رسیدن به سینما"با "محمدرضا اصلانی"

ﺳﻪشنبه 01 اسفند 1402

80 ساعت کارگاه "نور، تصویر، معماری و رسیدن به سینما"
با "محمدرضا اصلانی"

20 جلسه 4 ساعته

روزهای جمعه ساعت 11 تا 15

مهلت نام‌نویسی تا 20 اسفندماه 1402

این دوره که به چند درون دوره تقسیم می‌شود یک دوره‌ی تدریسی نخواهد بود، بلکه یک دوره جمعی و تحقیقاتی و نظری خواهد بود. در این دوره مباحثی طرح می‌شود که توسط شرکت‌کنندگان، به کاوش و نظریه‌مندی در می‌آید. تشکیل کار گروهی تحقیقاتی در باب هر مبحث، که نظریه‌ای تدوین شده و مکتوب به دست بیاورد از اهداف این دوره است.

پیش‌بینی زمانی این دوره، علی‌المجاله، یک ساله خواهد بود. به صورت هفتگی و هر هفته یک جلسه. شرکت‌کنندگان به طور ثابت و موظفند در کارگاه باشند.

١- مرحله نخست، سه دوره: - فیزیک نور

- استتیک نور

- متافیزیک نور

الف- فیزیک نور:

- بررسی و تذکر کاوش‌های تجربی.

- از خواجه ابوالهیثم (قرن چهارم هجری/قرن دهم میلادی) تا برونلسکی (در قرن پانزدهم) و دیگران

- اتاق تاریک

- عدسی‌ها

- انعکاس نور

- کامرا اُبسکور و نقش بازتاب‌ها.

ب: فیزیک عمق:

- پرسپکتیو

-مناظر و مرایا

 - سیر تاریخی: از خواجه ابوالهیثم تا کوپرنیکوس

- پرسپکتیو خطی

- هندسی

- از نخستین‌ها: مازاتچو و سیر پرسپکتیو و کارکرد آن در نقاشی اروپایی

- رنسانس

ج- واقعیت ≠ حقیقت:

- عَرض و جوهر

- واقعیت بصری: مکتب فلامان

- واقعیت نظری:

نقاشی نیمه قرن نوزدهم و بیستم

- تاثیرات هنر ایران، چین و ژاپن.

- استتیک

- اروپا

- از آیکون‌ها تا جوکر

- مازاتچو، ال گرکو، دولا فرانچسکو، گرونوالد و داوینچی.

- وان آیک و ولاسکوس.

- بروگل و بوش.

- فلامان: کاراواجو، ورمیر، رامبراند و ژرژ دولاتور.

- شیوه‌های پرسپکتیو

- نورپردازی

- پرداز

- رنگ

- دوره‌ی مدرن:

- مانه، گوگن و سزان.

- پیکاسو و براک.

- ماگریت

- دوشان

- مونش، بکمن و بیکن.

- دومیه

- موندریان: اتودهای درخت.

- سولاژ. -

استتیک نقاشی ایرانی

- نور منظر (پرسپکتیو): دُبه، بجای عمق.

- رابطه‌ی سطح دو بعدی کاغذ

- بوم با عمق چند بعدی: - حقیقت.

- وضعیت نگاری.

- تمثیل.

- تبدیل تمثیل نهاد جاودانگی.

- هستی نگاری

- جان نگاری.

- مصادیق.

- نقش برجسته‌های تخت‌جمشید.

- نقاشی‌های دیواری پنجکنت.

- نقاشی‌های جامع‌التواریخ: رشیدالدین فضل‌الله

- احمد موسی

- مکتب پندار

- نقاشی‌های اندرزنامه

- کمال‌الدین بهزاد: چهار اثر.

- سلطان محمد: دو اثر

. - استثنا: استاد محمد سیاه قلم.

- نقاشی‌های هزار و یک شب: صنیع‌الملک

- محمود خان ملک‌الشعرا

- مناظر کاخ گلستان

- تابلوی امتناع

- میرزا غلامرضا: سیاه مشق‌ها (آبستراکسیون و نقاشی‌خط)

مرحله‌ی سوم: - متافیزیک نور

: - مبحث نور در ایران.

- مفهوم زمان دهری و زمان سرمدی.

- سهروردی و سلسه‌ی انواریه.

- نظرات عرفانی نور: شبح شهید، نجم‌الدین کبری

- علا الدوله سمنانی: طبقات نوریه

- نور سیاه.

مرحله‌ی چهارم:

- معماری:

- مختصر معماری اروپا

- معماری ایرانی

- تخت جمشید: گسترش سقف، مصالح و ستون‌ها.

- تاریکخانه‌ دامغان.

- مسجد جامع اصفهان (مجتمع بودن)

- مسجد آقا بزرگ کاشان

- مبحثِ خانه.

- رابطه‌ی خانه با شارع: سه حرکت خطی و فضای چند جهتی.

- کاخ گلستان (مجتمع بودن)

مرحله پنجم:

- عکاسی در ایران

- آقا رضا

- ناصرالدین شاه

- دیگران

 - نحوه‌ی عکاسی ایرانی و زندگی.

- علت گسترش و اقبال عکاسی در ایران.

- تاثیر عکاسی در نهضت‌های عدالت‌خواهی و مشروطیت.

مرحله ششم:

- رابطه‌ی نقاشی، عکاسی و معماری با سینما.

- نور، کمپوزیسیون و فضا.

مرحله هفتم:

سینما: نظریه‌ها

- از آیزنشتاین تا برسون

- ژیگاورتوف

- عناصر درونی و ذاتی سینما در برابر هنرهای دیگر.

مرحله هشتم:

- سینما

- فیلم‌های شاخص

- سبک

- زیبایی‌شناسی

- ٢٠ فیلم

- دیدن و تحلیل جمعی

-رساله

برای آگاهی بیشتر لطفا با شماره 02188555866 تماس و یا به شماره 09335037730 در تلگرام و واتس‌اپ پیام دهید.

تصاویر

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

سایت - 360-600

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

500-500_1

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

پست اصلانی (2)

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

پست اصلانی (3)

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

پست اصلانی (4)

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

پست اصلانی (5)

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

پست اصلانی (6)

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

پست اصلانی (7)

کارگاه "نور، تصویر، معماری؛ رسیدن به سینما"

پست اصلانی (8)

نظر جدید

Website

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید: